MŠVVM SR |MM| Základné školy môžu začleniť metodiku FinQ do svojich vzdelávacích programov na základe memoranda, ktoré podpísalo Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR s partnermi a zástupcami programu FinQ. Do 25. októbra 2024 tak môže urobiť ešte vyše 400 základných škôl, ktoré vzdelávajú podľa nového štátneho vzdelávacieho programu. Program FinQ je jedným z odporúčaných nástrojov na rozvoj prierezových zručností, s dôrazom na finančnú gramotnosť.
Úlohou nového štátneho vzdelávacieho programu je vybaviť deti praktickými zručnosťami a kritickým myslením. Mechanické memorovanie poučiek je zastarané a neefektívne. Program reaguje na aktuálne požiadavky, vrátane potreby rozvíjať finančnú gramotnosť, napríklad prostredníctvom programu FinQ. Školy, ktoré sa rozhodnú pre nový vzdelávací program, môžu využívať inovatívne prístupy podporované Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a Národným inštitútom vzdelávania a mládeže. Finančná gramotnosť je v novom štátnom vzdelávacom programe jednou z prierezových gramotností. Dochádza teda k zmene z prierezovej témy na prierezovú gramotnosť.
Vzdelávanie v programe FinQ už prebieha na 210 základných a stredných školách po celom Slovensku. Od septembra sa k nim pripojí ďalších 104 škôl. S inovatívnou metodikou programu FinQ už môže na vyučovaní pracovať vyše 3 000 vyškolených pedagógov.
Ministerstvo v apríli podpísalo memorandum o spolupráci s Národnou bankou Slovenska, Slovenskou sporiteľňou, Národným inštitútom vzdelávania a mládeže a FinQ Centrom s cieľom podporiť implementáciu nového štátneho vzdelávacieho programu na školách. Memorandum je súčasťou širšej snahy rezortu školstva podporovať inovácie vo vzdelávaní na základných a stredných školách.
„FinQ je len jedným z viacerých projektov, s ktorými budeme spolupracovať. Ak chceme mať inovatívnu ekonomiku a spoločnosť, musíme novým myšlienkam a prístupom oveľa razantnejšie otvoriť aj systém vzdelávania,“ povedal minister Tomáš Drucker. Nevylúčil, že podobné memorandá môžu v budúcnosti vzniknúť aj s ďalšími organizáciami.
V roku 2022 získali naši pätnásťroční žiaci v matematike nižšie výsledky ako v predchádzajúcom cykle PISA 2018. V čitateľskej a prírodovednej gramotnosti je výkon žiakov zo Slovenska už dlhodobo pod priemerom krajín OECD. Štúdia OECD PISA zisťuje výsledky vzdelávania z pohľadu požiadaviek trhu práce a sústreďuje sa na žiakov v posledných rokoch povinnej školskej dochádzky.
Výsledky testovania OECD PISA potvrdzuje aj diagnostika žiakov v programe FinQ. Kým európsky priemer pätnásťročných žiakov v programe PISA dlhodobo dosahuje úroveň 5 OECD – to znamená, že sú natoľko samostatní, že dokážu vytvárať jednoduché analýzy, pätnásťroční žiaci zo Slovenska sa nachádzajú medzi úrovňou 3 OECD (mierne pokročilý začiatočník a začiatočník) a úrovňou 4 OECD (pokročilý začiatočník). Výsledky programu FinQ však ukazujú, že žiaci v slovenských školách sa vďaka akčnému prístupu dokážu výrazne zlepšiť už v rámci jedného školského roka. „Deviataci štyroch základných škôl zapojených do programu FinQ sa minulý rok zlepšili natoľko, že by podľa kritérií OECD dosiahli úroveň 5. Najvýraznejší rozvoj funkčnej gramotnosti dosiahli znevýhodnení žiaci. Najstabilnejšie výsledky majú školy, ktoré dokázali do programu zapojiť všetkých žiakov už v prvom implementačnom roku. V týchto školách došlo k významnému zlepšeniu funkčnej gramotnosti takmer vo všetkých triedach. V minulom školskom roku testovanie FinQ absolvovalo viac ako 20 500 žiakov, okolo 10 500 absolvovalo úvodnú a 10 000 priebežnú diagnostiku,“ povedala autorka programu FinQ a metodológie DaCoSiDe Darina De Jaegher.
Program FinQ poskytuje učiteľom všetkých predmetov vzdelávacie nástroje, ktoré rozvíjajú myslenie, poznávanie a konanie žiakov na všetkých stupňoch škôl. Žiaci nememorujú, ale zdokonaľujú sa v komunikácii, v porozumení každodenným informáciám, v rozlišovaní medzi pravdivými a zavádzajúcimi informáciami, napríklad pri tvorbe vlastného textu alebo v rozhodovaní sa medzi podstatnými a nepodstatným položkami v rozpočte. S nástrojmi FinQ môžu žiaci pracovať v škole aj doma, a tak si pomocou konkrétnych príkladov a činností aktívne zvyšovať úroveň finančnej gramotnosti.
Školy, ktoré sa zapojili do postupného zavádzania nového štátneho vzdelávacieho programu, sa môžu do FinQ prihlásiť najneskôr do 25. októbra 2024. Program FinQ rozvíja a meria úroveň funkčnej gramotnosti žiakov od 3. ročníka základnej školy až po posledný ročník strednej školy.