MŠVVM SR |MM| Nový systém pravidelného monitorovania rizika segregácie na základných školách má za cieľ zabezpečiť rovnaké príležitosti pre všetky deti. Systém identifikuje príznaky segregácie, čo umožní rezortu školstva prijímať účinné opatrenia na jej predchádzanie. Podľa výsledkov za školský rok 2022/2023 až 23 percent základných škôl čelí riziku segregácie.
Prvá pilotná správa z monitorovania za školský rok 2022/2023 ukázala, že z celkového počtu 2 067 základných škôl na Slovensku čelí riziku segregácie až 468 škôl. Väčšinu identifikovaných škôl navštevujú žiaci z marginalizovaných rómskych komunít. Tieto školy čelia špecifickým výzvam, ako sú horšia dochádzka a nízka pripravenosť prvákov. Tieto faktory negatívne ovplyvňujú celkové vzdelávacie výsledky. V 326 z týchto škôl je zastúpenie žiakov v riziku nerovnomerné – buď tvoria viac ako polovicu všetkých žiakov školy, alebo sú rozdelení nerovnomerne medzi triedy. Ďalších 142 škôl sa nachádza v obciach s vyššou koncentráciou marginalizovaných komunít, čo značne ovplyvňuje ich situáciu.
Monitoring rizika segregácie vychádza z Konceptu monitorovania rizika segregácie, ktorý poskytuje metodický základ pre hodnotenie a elimináciu segregácie na školách. Dôležitou súčasťou aktivít v tejto oblasti je aj Metodická príručka desegregácie vo výchove a vzdelávaní, vydaná v decembri 2023. Príručka ponúka právny výklad definície segregácie, opisuje situácie, ktoré ju predstavujú a navrhuje konkrétne riešenia na podporu rovnosti šancí pre všetky deti.
Okrem identifikácie rizikových škôl zahŕňa monitoring aj vyhodnocovanie širšieho kontextu, v ktorom sa tieto školy nachádzajú. Pilotná správa je zameraná na segregáciu voči žiakom žijúcim v marginalizovaných rómskych komunitách (MRK), kde je problém najvypuklejší, hoci problému segregovaného vzdelávania čelia aj iné skupiny žiakov, napríklad žiaci so zdravotným znevýhodnením alebo iným materinským jazykom. Keďže rezort nedisponuje spoľahlivými etnickými dátami, za žiakov v riziku segregovaného vzdelávania považujeme žiakov, ktorí sú buď zo sociálne znevýhodneného prostredia, z domácnosti v hmotnej núdzi, alebo hovoria po rómsky.
Škola je identifikovaná ako riziková, ak je na nej vysoký podiel žiakov v riziku, alebo ak sú títo žiaci nerovnomerne rozdelení medzi triedami alebo pracoviskami školy.
Ministerstvo školstva realizuje aj ďalšie opatrenia, ktoré pozitívne ovplyvňujú odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Medzi najdôležitejšie patrí zavedenie povinnej predškolskej výchovy pre 5-ročné deti a zabezpečenie právneho nároku na miesto v materskej škole pre 3- a 4-ročné deti. Rezort tiež zaviedol systém nárokovateľných podporných opatrení, vyhlásil výzvy na zvýšenie kapacít materských a základných škôl v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR a podporu na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl. Okrem toho ministerstvo spustilo národný projekt na včasné varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky, aby identifikovalo žiakov v riziku a poskytlo im potrebnú pomoc. Súčasťou týchto iniciatív je aj projekt Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je podporiť desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.