MŠVVM SR |MM| Ministerstvo školstva zavádza štandardy zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní, ktoré podporujú rovnosť šancí a spravodlivé podmienky pre všetkých žiakov. Od 1. decembra 2024 budú mať školy a školské zariadenia tri mesiace na ich začlenenie do svojich školských poriadkov. Štandardy pomôžu vytvárať inkluzívne prostredie, v ktorom má každý žiak rovnaký prístup ku kvalitnému vzdelaniu. Školám poskytujú účinné nástroje na odhaľovanie, prevenciu a riešenie prípadov segregácie. Tento krok vychádza z novely školského zákona, zároveň je téma desegregácie vo vzdelávaní aj súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR.
Úlohou rezortu školstva je zabezpečiť rovnaké vzdelávacie príležitosti pre všetky deti. Cieľom je, aby boli všetky deti plne začlenené do vzdelávacieho systému a aby každé dieťa dostalo vzdelávanie v súlade so svojimi individuálnymi vzdelávacími potrebami a bolo plnohodnotne začlenené do spoločnosti. Aj preto ministerstvo pokračuje v reforme vzdelávacieho systému, ktorý kladie dôraz na inkluzívnosť a rovnaký prístup k vzdelaniu a rovnosť šancí.
„Inkluzívne vzdelávanie je o vízii školy ako miesta, kde má každé dieťa šancu uspieť, naučiť sa rešpektu, spolupráci a tolerancii. Zavedením štandardov na zákaz segregácie posúvame slovenské školstvo bližšie k tomuto cieľu a poskytujeme školám nástroje, ktoré im pomôžu vytvárať spravodlivé prostredie pre všetkých žiakov. Je to krok k budovaniu budúcnosti, kde naozaj záleží na každom,“ hovorí minister školstva Tomáš Drucker.
V rámci aktivít, ktoré prispievajú k podpore inkluzívnosti škôl, vydalo ministerstvo školstva Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní. Ich uplatňovanie prispieva k dodržiavaniu princípov demokracie v školách a školských zariadeniach. Povinnosťou škôl a školských zariadení je do konca februára 2025 aktualizovať školské poriadky o dodatok „Štandardy dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní“. Do konca septembra 2025 majú vypracovať Plán uplatňovania týchto štandardov a následne podľa neho a jednotlivých štandardov postupovať. Všetky kroky sú podrobne popísané v Manuáli a monitoringu uplatňovania štandardov dodržiavania zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní.
Štandardy sú ďalším krokom k napĺňaniu zákazu segregácie vo výchove a vzdelávaní podľa školského zákona. Definujú základné etické a ľudskoprávne princípy, ktoré podporujú spravodlivé vzdelávacie prostredie. Zároveň určujú organizačné a manažérske pravidlá správania a konania pre školy a všetkých aktérov výchovno-vzdelávacieho procesu. Tieto pravidlá sa týkajú identifikácie, prevencie a odstraňovania rizika segregácie či segregačného konania. Štandardy poskytujú aj nástroje na nápravu prípadov, ak k segregácii v školskom prostredí dôjde.
Vzhľadom na povahu desegregácie, ktorá je súčasťou komplexného procesu inklúzie, tento cieľ neznamená, že do konca roka 2025 sa má dosiahnuť finálny stav. Znamená to však záväzok podniknúť aktívne kroky smerujúce k prevencii a odstraňovaniu nedostatkov v prípade, ak je riziko segregácie alebo segregačná situácia preukázaná. Podmienka uplatňovania štandardov vo všetkých školách však automaticky neznamená predpoklad, že k segregácii vo všetkých školách na Slovensku dochádza.
Ministerstvo školstva realizuje aj ďalšie opatrenia, ktoré pozitívne ovplyvňujú odstraňovanie segregácie vo výchove a vzdelávaní. Medzi najdôležitejšie patrí zavedenie povinnej predškolskej výchovy pre 5-ročné deti a zabezpečenie právneho nároku na miesto v materskej škole pre 3- a 4-ročné deti. Rezort tiež zaviedol systém nárokovateľných podporných opatrení, vyhlásil výzvy na zvýšenie kapacít materských a základných škôl v rámci Plánu obnovy a odolnosti SR a podporu na odstránenie dvojzmennej prevádzky základných škôl. Okrem toho ministerstvo spustilo národný projekt na včasné varovanie pred predčasným ukončením školskej dochádzky, aby identifikovalo žiakov v riziku a poskytlo im potrebnú pomoc. Súčasťou týchto iniciatív je aj projekt Príležitosť pre všetkých, ktorého cieľom je podporiť desegregáciu vzdelávania detí z marginalizovaných rómskych komunít.