MŠVVM SR |MM| V máji 2023 sa 162 slovenských základných škôl a bezmála 5-tisíc žiakov štvrtých ročníkov zapojilo do medzinárodnej štúdie TIMSS zameranej na hodnotenie vedomostí a zručností v matematike a prírodných vedách. Slovenskí žiaci dosiahli lepšie výsledky, ako bol priemer všetkých krajín zapojených do štúdie. No v porovnaní s priemerom krajín OECD aj krajín EÚ v oblasti matematiky významne zaostávajú. Zároveň sa opäť potvrdila súvislosť medzi socioekonomickým zázemím žiaka a jeho výsledkami.
„Výsledky slovenských žiakov v matematike a prírodných vedách ukazujú, že stále máme čo doháňať v porovnaní s krajinami EÚ a OECD. Tento výsledok nás motivuje k tomu, aby sme posilnili podporu deťom z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečili, že každý žiak bude mať rovnaké šance na kvalitné vzdelanie,“ zdôraznil minister školstva Tomáš Drucker.
V školskom roku 2022/2023 sa na Slovensku uskutočnil už ôsmy cyklus medzinárodnej štúdie TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied), ktorá sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania). Do testovania TIMSS 2023 sa zapojilo viac ako 359-tisíc žiakov z 59 krajín a 6 samostatných geografických regiónov sveta.
Na Slovensku sa štúdie zúčastnilo 162 základných škôl a 4 788 štvrtákov. V prírodných vedách je výkon slovenských žiakov na rovnakej úrovni ako priemer krajín OECD a EÚ, no v oblasti matematiky sú výsledky horšie. V porovnaní s predchádzajúcim ročníkom sa výkon našich žiakov v oboch sledovaných oblastiach významne nezmenil.
Slovenskí štvrtáci dosiahli v medzinárodnom teste z matematiky v roku 2023 skóre na úrovni 515 bodov. V porovnaní s priemerom zúčastnených krajín (503 bodov) dosiahli lepší výsledok, no oproti priemeru krajín EÚ, resp. OECD (524, resp. 525 bodov) bol ich výsledok horší.
V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci skóre na úrovni 521 bodov, čo je výsledok štatisticky významne vyšší, ako je priemer krajín TIMSS (494 bodov) a na rozdiel od matematiky porovnateľný s priemerom zúčastnených krajín EÚ/ OECD (518, resp. 526 bodov).
Slovenskí žiaci štvrtých ročníkov sa štúdie zúčastnili už piaty raz. V predchádzajúcich troch cykloch boli testovaní žiaci ôsmych ročníkov. V matematike v cykle z roku 2023 dosiahli žiaci v SR porovnateľné výsledky ako v cykloch v roku 2019 a 2011, ale v porovnaní s rokmi 2015 a 2007 sa ich skóre významne zlepšilo. Porovnanie s priemerným výsledkom krajín EÚ/OECD však ukazuje jasne horší výsledok slovenských žiakov v každom sledovanom období.
V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci v cykle v roku 2023 porovnateľné výsledky ako v rokoch 2019, 2015 a 2007. No v porovnaní s cyklom z roku 2011 ukázal významne horšie dosiahnuté skóre.
Štúdia opäť potvrdila, že socioekonomické zázemie má na Slovensku stále silný vplyv na vzdelávanie a výsledky žiaka. Tretina slovenských žiakov pochádza z rodín zaradených na škále sociálno-ekonomického statusu (SES) žiaka do kategórie s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom a ich priemerný výsledok bol v matematike 552 bodov, v prírodných vedách 565 bodov. Do kategórie priemerný SES patrí 48 % našich žiakov a ich priemerné skóre v matematike bolo 518 bodov a v prírodných vedách 526 bodov. V kategórii žiakov s najnižším sociálno-ekonomickým zázemím (nízky SES) sa na Slovensku nachádza 18 % žiakov a ich priemerný výkon v matematike bol iba 440 bodov, v prírodných vedách len 429 bodov. Škála sociálno-ekonomického statusu vychádza z informácií získaných od rodičov o počte kníh v domácnosti a o úrovni najvyššieho dosiahnutého vzdelania a povolania rodičov.
Národným koordinačným centrom výskumu v SR je Národný inštitút vzdelávania a mládeže. TIMSS vychádza z učebných osnov a hodnotí, v akom rozsahu sa odzrkadľujú vo vedomostiach žiakov v konkrétnych oblastiach. Testové úlohy sú hodnotené na základe získaných poznatkov žiakov, cez ich schopnosť vedomosti aplikovať až po zdôvodnenie výsledku.
Viac informácií o výsledkoch štúdie TIMSS 2023 nájdete tu:
http://www2.nucem.sk/dl/5993/sprava_TIMSS%202023.pdf