ŠOI |MM| Štátna školská inšpekcia predstavila Správu o stave výchovy a vzdelávania za minulý školský rok. Najvážnejším problémom, ktorý správa potvrdzuje, je nízka úroveň učenia žiakov v triedach. To platí aj v prípadoch dobrých podmienok v školách na vzdelávanie a dobre zostaveným školským vzdelávacím programom.
Na slovenských školách stále dominuje pasívne vyučovanie formou výkladu. Vyplýva to z vyše tisícky inšpekcií a viac ako 6,5-tisíc hospitácií, ktoré v školskom roku 2023/2024 vykonala štátna školská inšpekcia. Tento prístup nerozvíja kritické a analytické myslenie žiakov. Bádateľsky orientované vyučovanie sa využíva minimálne, hoci mnohé školy na to majú potrebné vybavenie.
„Tieto zistenia sú kľúčové nie na kritiku, ale na získanie pravdivého obrazu. Ten nám umožní lepšie podporiť školy, učiteľov a učiteľky tam, kde je to najviac potrebné,“ zhodnotil minister školstva Tomáš Drucker.
Žiaci potrebujú väčšiu podporu na rozvoj kreativity, sebahodnotenia a motivácie. Celková úroveň rozvoja poznávacích kompetencií žiakov základných škôl je priemerná, len na úrovni 47 % a nezlepšuje sa. Situácia je obzvlášť kritická v prípade žiakov z marginalizovaných rómskych komunít a sociálne znevýhodneného prostredia. V školách s vyšším podielom takýchto žiakov (nad 60 %), je celková úroveň učenia sa len vo výške 36 %, kým v ostatných školách je to v priemere 60 %.
“Správa štátnej školskej inšpekcie hovorí jasnou rečou. Slovensko potrebuje kurikulárnu reformu ako soľ,” zdôraznil T. Drucker. Od tohto školského roka učí po novom už 500 škôl. Reforma zavádza moderné vzdelávanie zamerané na kritické myslenie, prezentačné zručnosti a riešenie komplexných problémov. Skúsenosti zo škôl, ktoré sa zapojili do reformy ako prvé, potvrdzujú, že učitelia vnímajú zlepšenie vzťahov, motivácie aj spolupráce medzi pedagógmi a žiakmi.
„Musíme pokračovať v programe zmien, ktorý sme spustili takto pred rokom. Čaká nás náročná, ale nevyhnutná úloha. Je potrebné zmeniť príliš rozdrobenú sieť základných a stredných škôl a zlepšiť financovanie školstva,“ zdôraznil minister T. Drucker.
Optimalizácia siete škôl zabezpečí, aby každé dieťa malo prístup k primeranej podpore. Umožní lepší manažment škôl, investície do moderných učebných pomôcok a kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov. „Potvrdzuje sa, že správnym prístupom sú postupné zmeny. Robíme ich krok za krokom, aby boli naozaj účinné a priniesli reálne výsledky tam, kde je to dôležité – priamo v triedach na vyučovaní,“ dodal T. Drucker.
Kompletne spracované zistenia sú zverejnené v Správe o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR za školský rok 2023/2024