MŠVVŠ SR |MM| Ministerstvo školstva zriadilo krízové linky psychologickej podpory pre deti, rodičov a pedagogických zamestnancov. Bezplatná psychologická pomoc je dostupná pre všetkých, ktorí boli touto tragédiou priamo či nepriamo zasiahnutí. Okrem toho pripravilo stručný postup, ako sa s deťmi o krízovej situácii rozprávať.
🆘 Krízové linky:
Linka dôvery Nezábudka (Liga za duševné zdravie)
📞 0800 800 566 (nonstop)
📞 0800 222 450 v ukrajinskom jazyku -Телефонна лінія довіри НЕЗАБУДКА
IPčko – internetová poradňa pre mladých
📞 Krízová linka pomoci: 0800 500 333 (nonstop)
💬 Online chat na ipcko.sk
Linka detskej istoty (pre deti a mládež do 18 rokov)
📞 116 111 (nonstop)
Krízová linka pre rodičov a pedagogických zamestnancov
📞 0911 969 725 (08:00 – 18:00)
AKO SA ROZPRÁVAŤ S DEŤMI O KRÍZOVEJ UDALOSTI?
Dnešné tragické udalosti na Gymnáziu v Spišskej Starej Vsi hlboko zasiahli nás všetkých. V týchto náročných chvíľach je dôležité venovať pozornosť nielen fyzickej bezpečnosti, ale aj psychickému zdraviu detí, učiteľov a všetkých zasiahnutých.
Ako poskytnúť prvú psychosociálnu pomoc deťom, ktoré nie sú priamo zasiahnuté udalosťou?
1️. Buďte tu pre deti
Ak deti tému otvoria, vypočujte ich, nechajte ich vyjadriť svoje emócie a pocity bez hodnotenia. Rešpektujte, ak dieťa nechce hovoriť.
2️. Pomenujte, čo sa stalo
Ak deti majú otázky, poskytnite jasné a vekovo primerané informácie o situácii, aby deti rozumeli, čo sa udialo.
3️. Posilňujte pocit bezpečia
Uistite ich, že máme spoločný záujem, a to, aby škola bola bezpečným miestom a bezpečnosť detí aj zamestnancov je našou prioritou.
4️. Podporujte prirodzené prejavy emócií
Strach, smútok alebo hnev sú normálne reakcie na krízové udalosti. Je v poriadku prejaviť emócie, ale len spôsobom, ktorý neublíži iným.
+ Upozornenie na zmeny v správaní:
Ak spozorujete u vášho dieťaťa akékoľvek zmeny v správaní, ktoré by mohli naznačovať úzkosť alebo strach, neváhajte kontaktovať psychológov alebo linky pomoci.
Na čo si dať pozor:
- Presnosť informácií: Informujte len o potvrdených faktoch, aby ste predišli panike a šíreniu nepravdivých informácií.
- Pokojný tón: Používajte neutrálny a pokojný jazyk, aby ste znížili úzkosť rodičov.
- Neposkytujte podrobnosti, ktoré by mohli ohroziť vyšetrovanie alebo vyvolať napodobňovanie.
- Dôraz na bezpečnosť: Zdôraznite, že situácia je pod kontrolou a bezpečie detí je prioritou.
Ak sa ako učiteľ/učiteľka alebo rodič obávate o zdravie dieťaťa, môžete sa obrátiť na školský podporný tím, centrum poradenstva a prevencie alebo krízové linky pomoci:
Vaše spádové centrum poradenstva a prevencie nájdete tu: https://datawrapper.dwcdn.net/qsvdc/6/
Na našej webovej stránke nájdete praktické odporúčania a kroky, ako pomôcť zvládnuť krízovú situáciu a jej následky: https://www.minedu.sk/39295-sk/po-krize-prva-psychosocialna-pomoc/