Tlačová správa UNAS:
ÚNIA Autodopravcov Slovenska – UNAS je prekvapená, že NDS,a.s., podáva trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru na prešetrenie výberového konania na nový mýtny systém na UVO.
UVO zrušil NDS už tretí krát výberové konanie na mýto . UNAS stále trvá na tom, že celý mýtny systém, ktorý bol spustený v roku 2010 bol nevýhodný pre Slovenskú republiku.
Do štátneho rozpočtu sa vracalo len 10% na výstavbu a údržbu ciest. Najväčšiu výhodu mal a doteraz má prevádzkovateľ mýta SKYTTOL, ktorý počas prevádzky získal 1,2 mld. za 12 rokov.
V roku 2020 mal odovzdať celý mýtny systém Slovenskej republike ,ale bohužiaľ sa tak nestalo. NDS to zázračne nestihli.
Preto musí UNAS poukázať na to, že sa celý mýtny systém vracia do starých koľají.
Sme prekvapený , že sa nikde nepíše a ani NDS o tom nerozpráva za akú cenu by mal uchádzač, ktorý vyhraje výberové konanie prevádzkovať tento mýtny systém.
Pevne veríme, že sa nevraciame o desať rokov späť a nebude opätovne podpísaná zmluva z tým istým prevádzkovateľom alebo z jeho dcérskymi spoločnosťami.
Slovenská republika neustále bojuje z rozpočtom . Nevieme si prestaviť, že by sme vybudovali súkromnú dopravnú firmu, ktorú bude platiť štát, dopravná firma si ešte nechá zo zisku 50% tak, ako to bolo doteraz.
To nehovoríme o Mýtnej polícií, kde štát platí policajtov zo štátneho rozpočtu pre súkromníka a doteraz nás stáli cca 50 mil. EUR !
Skyttol mal veľký zisk počas 12 rokov a preto jeho dcéra Czechtoll mohla ponúknuť najnižšiu cenu. Máme tu aj platobný terminál PayPal, kde sa bude dopravcom za služby strhávať 4,5 % .
V Európskych krajinách je to od 1,8 % do 2,5 % maximálne .
UNAS víta službu EETS a nemáme proti EETS žiadne námietky. Je to dobrá vec, ktorá pomôže dopravcom , kde budú mať jednu OBU, ktorá sa bude používať po celej EÚ .
Skôr nás trápi prevádzka mýtneho systému a jeho výber . Štát by mal dbať na to, aby sme dokázali prevádzkovať mýto efektívne a z výberu mýta, aby mal štát najvyšší výnos na opravu ciest . Dopravcovia poctivo platia mýtne poplatky a cesty máme v katastrofálnom stave.
Treba si uvedomiť , že od roku 2025 prestane EÚ dávať financie na výstavbu a opravy ciest. Máme si to hradiť z výberu mýta a DZ. Pri tomto mrhaní financií nás čaká katastrofa.
Stanislav Skala
Predseda UNAS
Skala zase klame. Štát si objednal službu, nie kúpu systému. UNAS to vie a len odvádza pozornosť od toho, že na mýtnom zaplatia kamióny na Slovensku len 1/3 toho, čo zaplatí v Česku.