Dušan Krnáč – ANTICOMICS (pred a po…)
Termín výstavy: 21.03.2024 – 05.05.2024
Vernisáž: 21.03.2024. o 16.30
Miesto: Novohradské múzeum a galéria, Nám. Kubínyiho 38/3, Lučenec
Kurátor: Andrea Németh Bozó
Organizátor: Novohradské múzeum a galéria, kultúrna inštitúcia Banskobystrického samosprávneho kraja
Výstava v Novohradskom múzeu a galérii predstaví prierez tvorby Dušana Krnáča v rôznych výtvarných polohách. Jeho hlavným konceptom je ANTICOMICS, čo sú fragmenty fiktívneho nekonečného komiksu, ako ideový a vizuálny metakoncept. Tvoria ho tri vzájomne previazané, relatívne autonómne koncepty: anticomics, minimalcomics a totalcomics.
Jeho pohľad na život aj vnímanie spoločenských aj medziľudských vzťahov značne ovplyvnil fakt, že vyrástol v prostredí malého mesta na južnom Slovensku – v Lučenci. Jednak jeho slovensko-maďarský pôvod a tiež prostredie, v ktorom žili spolu viaceré jazykové a etnické skupiny, v ňom vyvinul schopnosť vnímať ich rôzne pohľady s pochopením. Krnáč je neustálym pozorovateľom okolitého aj vnútorného sveta, reflektuje na aktuálne javy, anomálie a absurdity ľudskej spoločnosti, či na všeobecný duševný stav človeka v súčasnej dobe.
Komiksová bublina je v autorovej tvorbe permanentným emblematickým motívom, ktorý ho sprevádza cez jeho spomenuté výtvarné koncepty a takmer všetky konceptuálne prejavy či performancie. Vyzýva diváka vnímať komunikáciu, ktorou je pretkaný vonkajší aj vnútorný svet človeka.
V metakoncepte Anticomicsu vnemové orgány – oči, uši, ústa, nos, prsty – ožívajú v podobe ľudských postáv vyjadrujúcich emócie, ktoré sú odrazmi akejsi vnútornej reality človeka. Tieto obrazy prejavujú ambivalenciu racionality a imaginácie, kde racionalitu zastupujú nápisy vytvorené z kvázi rúnových písmen, imagináciu zas obrazy a v nich zašifrované hieroglyfy.
„ANTICOMICS je aj o hľadaní šiesteho zmyslu, o jeho neustálej potrebe. Je to metakoncept, ktorý umožňuje využívať všetky formy a vyjadrovacie prostriedky od kresby po maľbu, koláž, , od objektu po inštaláciu, performanciu, animáciu, fotografiu a multimédiá. A to všetko s veľkou dávkou irónie, hlavne sebairónie.“ (Dušan Krnáč)
V posledných rokoch sa Krnáčova tvorba viacej posunula k ekologickej tematike – namiesto používania/kupovania výtvarných prostriedkov (plátna, farby atď.) autorskou technikou spracúva použité predmety, obaly potravín a rôznych produktov, ktoré produkuje priemyselná výroba a prechádzajú cez konzumenta – človeka, ktorý tak chtiac či nechtiac produkuje stopu – odpad. Tieto stopy sú prítomné všade a sú súčasťou nášho každodenného života. Sú to stopy človeka žijúceho v technicky vyspelej spoločnosti, ktorá však všeobecne stráca kontakt s prírodou. Autor ich vo svojej tvorbe používa ako materiál pre svoje diela – vytvára z nich obrazy, objekty, asambláže – väčšinou ironické odkazy na absurdity dnešnej doby.
O autorovi:
Dušan Krnáč sa narodil 4. 4. 1954 v Lučenci. Ako výtvarný pedagóg pôsobil vo Fiľakove. V rokoch 1986 – 1992 pracoval v Divadle J. G. Tajovského v Banskej Bystrici. V súčasnosti pôsobí v Banskej Bystrici v Záhrade – Centre nezávislej kultúry. Externe spolupracuje s mnohými profesionálnymi i neprofesionálnymi divadlami. Venuje sa maľbe, grafickému dizajnu, scénickému výtvarníctvu, je režisérom alternatívneho divadla a tiež performer.
Vypracovala: Andrea Németh Bozó