MS SR |MM| Ministerstvo spravodlivosti SR od januára 2016 odsledovalo 2097 osôb s elektronickým náramkom. Systém elektronického monitoringu dnes eviduje 511 osôb: 467 kontroluje a 44 osôb je chránených so zákazom priblíženia sa.
Najvyššie využitie má elektronický monitoring v prípravnom konaní – pri nahradených väzbách bol využitý spolu 911-krát. Domáce väzenie súd pri rozhodovaní využil v 507 prípadoch. Spomedzi dostupných režimov kontroly a typov zariadení sa najviac využíva kontrola pohybu a pobytu prostredníctvom GPS zariadenia (cca 65 %). Využitie kontroly prítomnosti na určenom mieste je zastúpené v nižšom počte, čo je spôsobené najmä pomerne nízkym využitím trestu domáceho väzenia.
V roku 2022 boli náklady na jedného väzňa v zariadení Zboru väzenskej a justičnej stráže 64,54 eur na deň, pričom osoba s náramkom stojí podľa posledných údajov štát len približne 4 eurá.
Okrem využitia pri sankciách vykonávaných na slobode sa takisto stal plnohodnotnou súčasťou väzenského systému, kde sa elektronický monitoring využíva pri pobyte alebo pohybe odsúdených mimo ústav. Spolu bol takto využitý v 2824 prípadoch. Najvyššie využitie evidujeme v ÚVTOS Hrnčiarove n. Parnou (776 prípadov monitorovaných opustení ústavu).
Vo vzťahu ku kontrolovaným osobám eviduje Ministerstvo spravodlivosti SR pohľadávky spolu vo výške nad 1. 100 000 eur, pričom uspokojených je v súčasnosti necelých 750 000 Eur. Sledované osoby platia za kontrolovanie, resp. sa podieľajú na nákladoch štátu sumou 1,50 eur/deň. Ministerstvo spravodlivosti SR ako prevádzkovateľ systému je zároveň správcom týchto prostriedkov.
Elektronický monitoring sa stal v priebehu rokov používania plnohodnotnou súčasťou trestného systému na Slovensku. Využíva sa v podstate vo všetkých štádiách trestného konania:
- pred odsúdením,
- ako súčasť uloženej sankcie,
- po výkone trestu odňatia slobody pri prepustení na slobodu.
Odsúdený pri výkone trestu domáceho väzenia má vytvorený dostatočný priestor na to, aby mohol riadne pracovať, chodiť do práce bez obmedzení s tým, že možnosť opustenia obydlia, kde TDV vykonáva je limitovaný časom na cestu do práce a späť. Uvedené časové, limitované možnosti nastavuje v informačnom systéme probačný a mediačný úradník, napr. na základe pracovnej zmluvy, pracovnej doby, vzdialenosti práce a obydlia atď. V prípade, že odsúdený je veriaci, môže na základe žiadosti navštevovať omše, resp. ísť na kontrolu do nemocnice, hľadať si zamestnanie, úrad práce ale aj na rodičovské združenie, ak má odsúdený školopovinné deti atď. Nepretrháva sa sociálny kontakt ani vo vzťahu k výchove detí a plnenia si rodičovských povinností.
Elektronický monitoring obvinených a odsúdených osôb v slovenských podmienkach ako inovatívna služba umožňuje flexibilnejšie udeľovanie alternatívnych trestov (napr. domáce väzenie, monitorovanie dodržiavania zákazu priblíženie sa k inej osobe a lokalite, dodržiavanie určených hodín pobytu na pracovisku, alebo aj sledovanie konzumácie alkoholických nápojov, omamných látok a pod.). Tieto tresty sú výrazne efektívnejšie v náprave odsúdených než umiestnenie v nápravnom zariadení. Využitie e-služieb pokrýva rôznu trestnú činnosť, napr. prípady domáceho násilia, krádeží, obťažovania, neprispôsobivého susedského správania a pod. Využiť elektronické monitorovanie možno v zásade pri všetkých troch základných etapách trestnej justície, t.j. pred samotným súdnym rozhodnutím o vine, ako súčasť alternatívneho trestu voči trestu odňatia slobody, po prepustení ako súčasť probačného dohľadu.