Štátna školská inšpekcia (ŠŠI) realizovala v aktuálnom školskom roku 27 tematických inšpekcií na základných umeleckých školách (ZUŠ) s cieľom zistiť stav základného a odporúčaného materiálno-technického, priestorového a personálneho zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu.
„Okrem iného sme zistili, že výchovno-vzdelávací proces sa nerealizuje len na školách zaradených v Sieti škôl a školských zariadení SR, pričom len takéto školy majú oprávnenie uskutočňovať výchovu a vzdelávanie. Bohužiaľ, z našich zistení vyplynulo, že v kontrolovaných školách z 97 elokovaných pracovísk nebolo zaradených do Siete až 21,6 %,“ uviedla hlavná školská inšpektorka Alžbeta Štofková Dianovská.
Taktiež je potrebné konštatovať, že v porovnaní s predchádzajúcim školským rokom sa počet upozornení zaslaných zriaďovateľom zdvojnásobil a zo zistení ŠŠI vyplynuli viaceré nedostatky.
„Takmer v tretine kontrolovaných ZUŠ pri vzdelávaní detí a v 18,8 % škôl pri vzdelávaní dospelých bola odbornosť vyučovania nižšia ako 70 %. Alarmujúce je aj to, že v 2 kontrolovaných subjektoch vedúci pedagogickí zamestnanci nespĺňali kvalifikačné predpoklady a požiadavky na výkon riadiacej funkcie v zmysle platnej legislatívy. V ďalších dvoch subjektoch riaditelia škôl nevykonávali priamu výchovno-vzdelávaciu činnosť v rozsahu stanovenom právnym predpisom,“ povedala Dianovská.
Zo zistení vyplynulo niekoľko odporúčaní. Okrem dôsledného preverenia priestorového a materiálno-technického zabezpečenia je potrebné preveriť aj obsah školského vzdelávacieho programu v procese rozhodovania o zaradenie ZUŠ do Siete škôl a školských zariadení SR.
„Odporúčame aj realizovať včasnú aktualizáciu údajov v Sieti škôl a školských zariadení SR po vydaní rozhodnutí o zaradení elokovaných pracovísk do siete alebo zmenách v údajoch ZUŠ a prehodnotiť aktuálnosť niektorých položiek normatívu materiálno-technického zabezpečenia vzhľadom na možnosť využitia modernejších digitálnych technológií,“ uzavrela hlavná školská inšpektorka.
Viac informácií k zisteniam je v správe o Stave základného a odporúčaného materiálno-technického a priestorového zabezpečenia a personálneho zabezpečenia výchovno-vzdelávacieho procesu v základnej umeleckej škole.