MŠVVM SR |MM| Minister školstva Tomáš Drucker predstavil nové kroky v prevencii a riešení šikanovania v školách. Prvým je nová smernica, ktorá poskytuje školám účinné nástroje na riešenie šikanovania. Rezort zároveň spustil historicky prvú databázu preventívnych programov pre školy. Tieto kroky majú pomôcť školám konať rýchlejšie a efektívnejšie, s cieľom vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre všetkých žiakov.
„Šikanovanie v školách je vážny problém, ktorý si vyžaduje jasné a systematické riešenia. Potrebujeme nástroje, ktoré školám, žiakom, rodičom a odborníkom pomôžu šikanovanie nielen riešiť, ale najmä mu predchádzať,“ povedal minister školstva Tomáš Drucker. Zároveň upozornil, že nejde o reakciu na nedávnu tragédiu, ale o výsledok dlhodobého úsilia odborníkov naprieč viacerými rezortmi. Už roky dostával rezort podnety z praxe, že pôvodná smernica z roku 2018 je neaktuálna, nejednoznačne definuje šikanovanie a neposkytuje školám účinné nástroje.
Nová smernica platná od začiatku februára rozširuje a spresňuje definíciu šikanovania na fyzické, verbálne, psychické a emocionálne šikanovanie tak, aby nedochádzalo k jeho spochybňovaniu. Prvýkrát jasne identifikuje všetkých účastníkov. Oproti pôvodnej verzii nespomína len šikanovaného a šikanujúceho, ale aj svedkov a žiakov, ktorí môžu šikanovaniu nevedome napomáhať. Pomoc tak môže byť cielená na všetkých zúčastnených.
Dôraz kladie na dlhodobé preventívne programy. Jednorazové aktivity totiž majú minimálny účinok. Dlhodobé programy však môžu znížiť rizikové správanie až o 30 %. Kľúčom je systematická práca so žiakmi, interaktívne vzdelávanie a zapojenie rovesníkov, ktoré budú prirodzenou súčasťou školského prostredia. Školy dostanú jasné metodiky a osvedčené preventívne programy na prácu so žiakmi, učiteľmi aj rodičmi.
Rezort školstva zavádza citlivejší prístup k preverovaniu šikanovania. Namiesto označenia „agresor“ hovorí nová smernica o „potenciálne šikanujúcom“. Tento krok vychádza z poznatkov psychológov aj zahraničnej praxe. Ak je dieťa nálepkou stigmatizované, šanca na účinnú pomoc sa znižuje a môže spôsobiť ďalšie problémy. Smernica posilňuje aj informovanosť rodičov. Budú mať jasne stanovené pravidlá, ako riešiť podozrenie na šikanovanie a na koho sa môžu obrátiť.
„Chcem zdôrazniť, že názory na riešenie šikanovania sa rôznia. Niektorí odborníci žiadali ešte miernejší jazyk a viac pomoci pre šikanujúceho, iní volali po prísnejších trestoch. Našou prioritou bolo nájsť odborný konsenzus a pripraviť smernicu tak, aby bola okamžite použiteľná v praxi. Preto sme už nečakali. Jej potrebu nám odborníci hlásili už dávno pred tragédiou v Spišskej Starej Vsi,“ vysvetlil minister.
Rezort školstva pripravuje aj ďalšie opatrenia. Aktualizuje Sprievodcu pre riešenie šikanovania, ktorý poskytne školám podrobné návody. Zaoberá sa aj šikanovaním voči učiteľom a zo strany učiteľov, čo si vyžaduje širšiu diskusiu aj v oblasti pracovného práva. Zároveň posilňuje podporu rodičov, aby mali lepší prístup k informáciám a nástrojom na riešenie problémov svojich detí.
Okrem smernice ministerstvo pilotuje anonymné nahlasovanie šikanovania. Na stredných školách v Banskobystrickom kraji a jednej základnej škole testuje českú aplikáciu „Nenech to být“, ktorá už v stovkách škôl v Česku úspešne funguje a je dostupná aj v slovenčine. Anonymný nástroj dáva žiakom bezpečný priestor, aby sa so svojimi obavami zverili bez hanby prostredníctvom digitálnej komunikácie.
Ďalším dôležitým krokom je historicky prvá databáza preventívnych programov na Slovensku, ktorú ministerstvo spustilo v spolupráci s Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie. Portál e-Poradenstvo je jediným centrálnym miestom, kde školy a odborníci nájdu overené metodiky, webináre a praktické nástroje na prevenciu.
„Šikanovanie v školách nie je problém, ktorý vyriešime jednou smernicou. Potrebujeme kombináciu prevencie, včasného riešenia a otvorenej komunikácie so žiakmi, rodičmi aj učiteľmi. Veríme, že tieto predstavené zmeny prinesú reálnu pomoc v praxi. Pretože bezpečné školské prostredie musí byť našou spoločnou prioritou,“ dodal T. Drucker.
Viac informácií nájdete TU.